» شرایط و مدارک لازم برای طلاق

شرایط و مدارک لازم برای طلاق

در جامعه امروز با توجه به مشکلات و پدیده های نوظهور، زندگی خانوادگی و زناشویی افراد جامعه و علی الخصوص زوج های جوان با چالشهای فراوانی روبرو می گردد. این امر باعث ایجاد اختلافات جدی در مسیر زندگی آنان شده، که نتیجه آن، گاهی وقوع طلاق و از هم پاشیدن بنیان خانواده می باشد. بر اساس قانون حاکم بر کشور ما، زن و شوهر می توانند درخواست طلاق را از دادگاه تقاضا نمایند؛ اما طلاق از جانب زن، قانوناً با محدودیت هایی مواجه است که این قبیل محدودیت ها برای طلاق از طرف مرد وجود ندارد. به همین خاطر مشاوره با بهترین وکیل طلاق در تهران در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.


طلاق چیست؟

واژه طلاق کلمه ای عربی است و به معنای گشودن گره و رها کردن است و در فقه بعنوان از بین بردن ازدواج با الفاظ مخصوص می باشد. طلاق امروزه بعنوان یک ابزار برای پایان دادن به رابطه زناشویی میان زن و مرد شناخته می شود و یکی از مرسوم ترین دعاوی ای است که در دادگاه ها مطرح می شود.


انواع طلاق بر اساس درخواست کننده آن

اگرچه طلاق، جزو حقوق مرد می باشد، اما در شرایطی، زن هم می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و یا هردوی زوجین می توانند با توافق به زندگی مشترکشان خاتمه دهند. لذا انواع و اقسام طلاق، بر اساس درخواست کننده طلاق به شرح زیر است : 

1.    طلاق از طرق مرد 

برای درخواست طلاق از طرف مرد، باید تشریفاتی طی شود، هرچند طلاق در گذشته به عنوان یکی از حقوق مرد محسوب می شد اما امروزه رعایت این تشریفات الزامی است که در ماده 1133 قانون مدنی نیز بر این نکته تاکید شده است: مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. 

مرد برای این که همسرش را طلاق بدهد باید به دادگاه درخواست گواهی عدم امکان سازش بدهد و پس از آن درصورتی که به دادگاه ثابت کند که امکان ادامه زندگی مشترک برای او وجود ندارد، این گواهی به او اعطا می شود در این فاصله او باید در جلسات داوری شرکت کرده و همه حق و حقوق زن از قبیل مهریه، نفقه نحله و از این قبیل را به او بپردازد. 

2.    طلاق از طرف زن : 

طلاق از طرف زن به دو طریق امکان پذیر است، یکی این که وکالت در طلاق، یا در اصطلاح عرفی، حق طلاق داشته باشد و دیگری این که به استناد داشتن شرایط عسر و حرج یا شرایط دیگر، از دادگاه حکم طلاق بگیرد که در ادامه مقاله هر کدام از این شرایط توضیح داده شده است. علاوه بر این طلاق از طرف زن ناشزه نیز می تواند از زیر مجموعه های هر یک از این دو نوع طلاق، محسوب گردد.

طلاق با داشتن حق طلاق: مرد می تواند به همسر خود وکالت بدهد که از او طلاق بگیرد، هر چند داشتن این وکالت به این معنی نیست که زن هر زمان که بخواهد می تواند از شوهرش طلاق بگیرد، بلکه باید همچنان تشریفات طلاق را طی کند.

طلاق با داشتن عسر و حرج یا شرایط دیگر: در قانون پیش بینی شده است که زن می تواند در شرایطی از دادگاه بخواهد تا حکم طلاق او را صادر کند. این شرایط عبات است از این که مرد نفقه اش را نپردازد، شوهر بیش از چهار سال غایب باشد و این که موارد عسر و حرج وجود داشته باشد.

عسر و حرج یعنی: به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.

3.    طلاق توافقی:

 در این نوع طلاق زوجین باهم توافق می کنند که از هم جدا شوند و به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند؛ با این حال طرفین باید تشریفاتی را طی کنند و پس از آن باید از دادگاه، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش کنند.



شرایط طلاق

پاسخ به این سوال بسیار گسترده است اما به طور خلاصه این که در قانون ایران طلاق به دست مرد است و مرد هر وقت که بخواهد با پرداخت حقوق مالی زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ولی در خصوص زنان موضوع کاملا متفاوت است اگر طلاق زن توافقی نباشد و اگر زن حق طلاق (وکالت در طلاق) از شوهر نداشته باشد درخواست طلاق یکطرفه از جانب او از دو طریق کلی قابل پیگیری است، که عبارتند از :

1.    اثبات عسر و حرج

2.    در صورتی که زوج (مرد) شروط دوازده گانه چاپی سند ازدواج را امضاء کرده باشد و زوجه برای دادگاه اثبات نماید که یکی از شروط محقق شده است که این شروط عبارتند از:

·       عدم پرداخت نفقه زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت شش ماه

·       بدرفتاری غیر قابل تحمل مرد با زن و فرزندان.

·       بیماری خطرناک غیر قابل درمان مرد در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.

·        دیوانه بودن مرد در زمانی که امکان فسخ نباشد.

·        اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه می‌‌زند.

·        محکومیت به حبس در حال اجرا از ۵ سال به بالا در شرایطی که مرد در زندان باشد.

·        اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی ضرر بزند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد شود

·        ترک بدون علت خانواده یا غیبت یکسره به مدت ۶ ماه بدون دلیل موجه.

·        محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب به جرمی، که اجرای مجازاتش آبرو و موقعیت زن را به خطر بیاندازد.

·        بچه‌‌دار نشدن مرد پس از ۵ سال زندگی مشترک.

·        مفقودالاثر شدن زوج به مدت طولانی به طوری که مدت ۶ ماه از زمان مراجعه زوجه به دادگاه گذشته باشد.

·        ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسرش.



مدارک طلاق:

بر اساس اینکه درخواست طلاق از جانب چه کسی است مدارک مورد نیاز متفاوت می باشد که در این مطلب به شرح این موضوع خواهیم پرداخت

مدارک مورد نیاز طلاق از طرف مرد:

·       ارائه شناسنامه و کارت ملی زوج و نیز عقدنامه ازدواج یا رونوشت آن

·       پرداخت حقوق مالی زن از جمله مهریه، اجرت امثل و... یا مشخص نمودن چگونگی پرداخت

·       در صورتی که وکیل دادگستری، به وکالت از مرد درخواست طلاق نموده باشد، وکالتنامه وکیل نیز باید ضمیمه مدارک شود

·       گواهی شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق

·       در صورت ادعای زوجه مبنی بر باکره بودن گواهی پزشک قانونی نیاز است

·       ارائه گواهی عدم بارداری زوجه

مدارک مورد نیاز طلاق از طرف زن:

·       شناسنامه و کارت ملی زوجه

·       عقدنامه یا سند ازدواج یا رونوشت آن

·       گواهی شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق

·       در صورت ادعای زوجه مبنی بر باکره بودن گواهی پزشک قانونی نیاز است

·       مدارک اثبات کننده عسر و حرج زوجه باید ضمیمه دادخواست طلاق زوجه شود

·       در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن، با مشارکت وکیل دادگستری انجام شود، وکالتنامه وکیل، باید ضمیمه دادخواست شود تا دادگاه، به دادخواست رسیدگی کند .

مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی:

·       شناسنامه و کارت ملی زوجین

·       عقدنامه یا سند ازدواج یا رونوشت آن

·       وکالت نامه وکیل دادگاه ( در صورتی که طرفین وکیل گرفته باشند )

·       ثبت نام در سامانه تصمیم

·       گواهی دوشیزگی زوجه و یا گواهی عدم بارداری

توافق نامه زوجین که در آن شرایط مربوط به مهریه زن، اجرت المثل، حضانت فرزندان بعد از طلاق و مواردی از این قبیل، به صورت کامل، مشخص شده باشند تا دادگاه، با ملاحظه نمودن آن،طبق درخواست طرفین، گواهی عدم سازش صادر نماید .

منبع: وکیل از ما




فرم ارسال نظر





  برترین وکیل   |   وکیل در شیراز  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله