» اگر مرد درخواست طلاق دهد و اگر زن راضی به طلاق نباشد چه می شود؟

اگر مرد درخواست طلاق دهد و اگر زن راضی به طلاق نباشد چه می شود؟

این سوالی است که بسیاری به دنبال جواب آن هستند. پاسخ این سوال را از زبان بهترین وکیل تهران میشنویم: برطبق قانون مدنی، حق طلاق با مرد است. مرد هر وقت بخواهد می‌تواند با پرداخت حقوق مالی و انجام تعهدات مالی زوجه وی را طلاق دهد. زوج برای طلاق زن نیاز به دلیل ندارد. در طلاق از طرف مرد، رضایت زن شرط نیست. در نتیجه حتی اگر زوجه برای طلاق راضی نباشد، حکم طلاق از طرف دادگاه خانواده با درخواست مرد صادر می‌شود.


طلاق از طرف مرد

زمانیکه مرد درخواست طلاق می‌دهد، باید تمام حقوق مالی زن را پرداخت کند. حقوق مالی زوجه شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، استرداد جهیزیه است. اگر چه حق طلاق با مرد است، اما درصورت ناراضی بودن زوجه روند رسیدگی به پرونده طلاق به دلیل مطالبه مهریه، نفقه، اجرت المثل و تعهدات مرد در قبال زن طولانی‌تر می‌شود.


شرایط طلاق از طرف مرد

برطبق قانون، مرد هر زمان اراده کند، می‌تواند زن خود را طلاق دهد. حق طلاق از طرف مرد عمل حقوقی یک طرفه و از طرف زوج در قانون پیش بینی شده است. مرد برای طلاق زن نیاز به دلیل و مدرکی برای اثبات در دادگاه خانواده ندارد. اما برای طلاق از طرف مرد، باید تمام تعهدات مالی زوجه را انجام دهد و سپس با معرفی دو شاهد عادل و مراجعه به دفتر رسمی طلاق، زن را طلاق دهد و در این حالت رضایت زوجه تاثیری در طلاق از طرف مرد ندارد.


مراحل طلاق به درخواست مرد

در مطالب قبلی بیان شده است که حق طلاق با مرد است و دلیل و مدرکی برای ارائه درخواست طلاق از طرف مرد لازم نیست. اما در صورتیکه طلاق از طرف مرد به دلیل سوء رفتار و سوء معاشرت زن، عدم تمکین زن، اعتیاد، حبس طولانی زن باشد، مرد فقط موظف به پرداخت مهریه زن است. در این حالت مرد ملزم به پرداخت نفقه، اجرت المثل و نحله زوجه نیست.


شرایط دادخواست طلاق از جانب مرد

شرایط طرح دادخواست طلاق از طرف مرد تفاوتی با انواع طلاق‌های دیگر ندارد. ابتدا مرد باید در سامانه طلاق ثبت نام می‌کند. سپس برای مشاوره خانواده و غربالگری نوبت گرفته شود. انجام مشاوره در طلاق اجباری است. سپس با گواهی عدم انصراف از طلاق به دفتر الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق را ثبت می‌کند. جلسات رسیدگی با بررسی مدارک در دادگاه خانواده رسیدگی می‌شود. دادگاه در این مرحله زوجین را برای سازش به داوری ارجاع می‌دهد. در صورتیکه زوجین داور معرفی نکنند، دادگاه شخصی را معرفی می‌کند. نظر داور برای دادگاه تشریفاتی است. اگر با ارجاع داوری، صلح و سازش بین زوجین به وجود نیاید، دادگاه با بررسی مدارک و تعیین تعهدات مالی زوجه مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل و موارد دیگر حکم طلاق را صادر می‎‌کند. حکم دادگاه در مورد درخواست طلاق از طرف مرد، گواهی عدم امکان سازش است.

توصیه میشود مراحل درخواست طلاق توافقی را نیز بخوانید.


انجام تعهدات مالی زوجه در طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد، باید تمام حقوق مالی و تعهدات مالی زوجه پرداخت شود. حقوق مالی زن شامل: مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان ، استرداد جهیزیه و .... است. این تعهدات شامل موارد ذیل است:


پرداخت مهریه

در پرداخت مهریه، در صورتیکه مرد توانایی مالی نداشته باشد، می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه مطرح کند. اگر دادگاه اعسار وی را قبول کند، پرداخت مهریه اقساطی خواهد بود.


پرداخت نفقه زن

دادگاه در پرداخت نفقه زن، شان اجتماعی و خانوادگی زوجه را ملاک تعیین پرداخت نفقه قرار می‌دهد. در طلاق رجعی و در مدت عده طلاق، پرداخت نفقه بر عهده مرد است. همچنین اگر زن باردار باشد، پرداخت نفقه وی تا وضع حمل زن برعهده مرد است.


پرداخت اجرت المثل

در پرداخت اجرت المثل سه مورد برای دادگاه باید محرز شود. ابتدا باید اثبات شود که زوجه با دستور همسر خود اموری که از نظر شرعی به عهده وی نیست را انجام داده است.همچنین زن کارهای خانه را رایگان انجام نداده است و در نتیجه کارهایی که زن انجام داده است، از نظر عرف دارای مزد است. زمانیکه برای دادگاه خانواده این موارد ثابت شود، در صورت عدم توافق در میزان اجرت المثل، میزان آن توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین و توسط مرد پرداخت خواهد شد. 


پرداخت نحله به زن

در طلاق به درخواست مرد به زن نحله تعلق می‌گیرد. پرداخت نحله در صورتی است که مرد دلایل محکمه پسند مانند سوء رفتار زن، عدم تمکین زن و ... نداشته است. در صورتیکه به زن اجرت المثل تعلق نگیرد، دادگاه خانواده برای سال‌های زندگی مشترک برای زن مبلغی به عنوان نحله تعیین می‌کند.


پرداخت نصف دارایی شوهر

یکی از شروط 12 گانه عقد ازدواج، شرط تنصیف دارایی مرد است. برای پرداخت نصف دارایی زوج باید شرایطی وجود داشته باشد. مهمترین شرط تنصیف دارایی مرد این است که تقاضای طلاق از طرف مرد باشد. همچنین مرد برای طلاق زن دلیل قانونی نداشته باشد. در نتیجه مرد بعد از ثبت طلاق باید نصف اموال خود را که در مدت زندگی زناشویی به دست آورده است را به زن انتقال دهد.


مشورت با وکیل متخصص طلاق

پرونده‌های طلاق حجم زیادی از پرونده‌های دادگاه خانواده است. بهتر است قبل از هر اقدام در طرح دادخواست طلاق از مشاوره و وکالت وکیل طلاق بهره‌مند شوید. سوالات و مشکلات حقوقی خود در مورد انواع طلاق را با وکیل متخصص طلاق موسسه حقوقی صلح میزان مطرح نمائید.

موسسه حقوقی صلح میزان با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری اعم از: وکیل متخصص املاک ، وکیل مهریه، وکیل اداره کار، وکیل مالیاتی، وکیل طلاق و انحصار وراثت، وکیل خانواده، وکیل متخصص مهاجرتی و ... از هرگونه تلاشی را برای رفع مشکلات حقوقی شما دریغ نمیکند. راه های ارتباطی برای دریافت مشاوره و خدمات حقوقی:  09128482031 - 02144489791

 

نظرات
arrow سعید
حالا اگر مرد راضی نباشه چی؟
فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله