» آیا در طلاق توافقی باید مهریه را بخشید؟

آیا در طلاق توافقی باید مهریه را بخشید؟

یکی از سوالاتی که در طلاق توافقی زوجین وجود دارد، این است که آیا در طلاق توافقی زوجه باید مهریه را ببخشد؟ در طلاق توافقی زوجین در مورد تمام موضوعات زندگی مشترک مانند نحوه پرداخت مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه و به طور کلی در مورد تمام تعهدات مالی و غیرمالی زندگی مشترک با یکدیگر به توافق می‌رسند. در طلاق توافقی زوجین در مورد نحوه پرداخت مهریه با هم توافق کرده و در توافقنامه قید و این توافق در رای دادگاه نیز باید درج شود.

از زبان وکیل طلاق بشنوید که تکلیف مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟


مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

در طلاق توافقی زوجین در مورد تمام مسائل مالی و غیرمالی با یکدیگر به توافق می‌رسند. در مورد مهریه زوجین در مورد اینکه مهریه را چگونه دریافت کند و یا قسمتی از آن را به مرد ببخشد با یکدیگر توافق می‌کنند. طلاق توافقی به معنای این نیست که زن باید مهریه را ببخشد. بلکه در مورد نحوه دریافت مهریه با مرد توافق کرده و در گواهی عدم امکان سازش ذکر می‌شود.

در صورتیکه مرد نحوه پرداخت مهریه توافق شده را انجام ندهد، ضمانت اجرایی وجود دارد. در صورتیکه بین زن و شوهر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد، زوجه مستحق کل مهریه است. اما اگر رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد، قبل از طلاق می‌تواند کل مهریه را مطالبه کند. اما اگر برای طلاق قبل از رابطه زناشویی اقدام کند، مستحق نصف مهریه است.


رجوع پس از طلاق توافقی امکان دارد؟

طلاق توافقی یکی از بهترین راههای جدایی زوجین است. توافق زوجین برای دادگاه قابل قبول است. اگر در طلاق توافقی، زوجه باکره یا یائسه باشد، در مدت طلاق نمی‌تواند به مرد رجوع کند. اما در طلاق رجعی در مدت عده 3 ماهه مرد می‎‌تواند به زوجه رجوع نماید.

در طلاق توافقی که طلاق خلعی است، زوجه قسمتی از مهریه را به مرد می‌بخشد. در صورتیکه زوجه باکره یا یائسه باشد و در طلاق توافقی مهریه را بذل کند، در مدت عده طلاق می‌تواند به مهریه رجوع کند.


شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

در صورتیکه در طلاق توافقی برای وصول مهریه چک یا سفته‌ای از مرد دریافت شود، اگر مهریه وصول نشود، زن می‌تواند به استناد مدارک مطالبه مهریه را به دادگاه ارائه نماید. در این حالت می‌توان حکم جلب و توقیف اموال زوج را از دادگاه دریافت کرد. اگر زن بعد از طلاق ازدواج کند، مانعی برای مطالبه مهریه قبلی وجود ندارد.

اگر سوالی در رابطه با مهریه دارید میتوانید با بهترین وکیل مهریه در تهران در گروه وکلای هوداد بپرسید.


انواع توافقات مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی شکل‌های متفاوتی از نحوه مطالبه مهریه وجود دارد که شامل بذل یا بخشش تمام یا قسمتی از مهریه، ابراء مهریه، فسخ مهریه و هبه مهریه است. همه این موارد بین زوجین به صورت توافقی به وجود می‌آید و از نظر قانونی محدودیتی در توافقات وجود ندارد. در صورتیکه زوجین رابطه زناشویی نداشته باشند و برای طلاق به توافق برسند، از آنجاییکه به زوجه نصف مهریه تعلق می‌گیرد، برای طلاق می‌تواند مهریه را بذل کند.


بذل مهریه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زن می‌تواند مهریه را بذل کند. طلاق خلع و مبارات از انواع طلاق توافقی هستند که در آن زوجه با دادن مال یا بذل تمام یا قسمتی از مهریه به مرد از وی طلاق می‌گیرد.

اما نکته مهم این است که زوجه در زمان عده طلاق می‌تواند به مهریه بخشیده شده به مرد رجوع کند. یکی از موارد بذل مهریه توسط زن، بخشیدن مهریه در صورت عقد هبه در دفتر اسناد رسمی است.


نحوه بخشش مهریه در طلاق توافقی

در صورتیکه زوجه بخواهد در طلاق توافقی مهریه خود را ببخشد، باید با مدارک لازم شامل شناسنامه و کارت ملی، سند عقدنامه به دفتر اسناد رسمی مراجعه و به صورت قانونی بذل مهریه به مرد را ثبت کند. در بذل مهریه زن باید اهلیت داشته باشد. اهلیت یعنی در صحت و سلامت کامل روان و سن 18 سال تمام باشد.


اقرار مهریه

اقرار مهریه در طلاق توافقی اینگونه است که زوجه در سند رسمی اقرار به دریافت مهریه کرده است. در این حالت بعد از اقرار زن نمی‌تواند از بذل مهریه پشیمان شود و به مهریه خود رجوع کند.


ابراء مهریه

ابراء مهریه در طلاق توافقی این است که زن از حق مهریه خود به اختیار صرف‌نظر می‌کند. برطبق ماده 289 قانون مدنی، ابراء به این معناست که داین به اختیار از حق قانونی خود صرف‌نظر کند.


هبه مهریه

هبه مهریه در طلاق توافقی دوحالت دارد. هبه برطبق ماده 795 قانون مدنی، شامل هبه معوض و غیرمعوض است. در مهریه معوض زوجه در قبال گرفتن مالی، مهریه را به مرد می‌بخشد. در این حالت اگر مرد مال را به زن تحویل ندهد، زوجه می‌تواند به مهریه خود رجوع نماید.


بخشش مهریه در ازای حق طلاق

برطبق قانون، حق طلاق با مرد است. زن در صورت داشتن حق وکالت در طلاق و شروط 12 گانه سند رسمی ازدواج، می‌تواند از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید. در این موارد نیز زن می‌تواند با بخشیدن تمام یا قسمتی از مهریه، در مورد طلاق به توافق برسند. دراین حالت بذل تمام یا قسمتی از مهریه باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شود تا بتوان بر طبق آن مهریه را وصول نمود. زن با داشتن حق طلاق می‌تواند با هر شرایطی و در هر زمانی طلاق بگیرد و مهریه خود را مطالبه یا بذل کند.

موسسه حقوقی هوداد با تمرکز بر امور طلاق و مهریه و با داشتن وکلای پایه یک دادگستری از جمله بهترین وکیل مهریه در تهران و بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران همه سوالات شما را در این رابطه پاسخ میدهند. برای ارتباط با گروه وکلای هوداد به سایت sitevakil.com مراجعه نمایید.

 

 

نظرات
arrow نگار ارزنده
ممنون از مقاله خوبتون سوالاتم برطرف شد
فرم ارسال نظر





  برترین وکیل   |   وکیل در شیراز  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله