» طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

این سوال برای اغلب زوج‌هایی که قصد جدایی دارند، پیش می‌آید. طلاق دارای انواع گوناگونی است. ولی طلاق توافقی سریع‌ترین راه جهت پایان بخشیدن به رابطه زناشویی است. این قسم طلاق به این خاطر که زوج و زوجه‌ای که ادامه زندگی برایشان دشوار شده و با توافق دو طرفه در تمامی امور مالی و غیر مالی که در فرایند طلاق مطرح می‌شود تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند، در بین زوجین محبوبیت دارد.

ولی در نظر داشتن این مورد ضروری است که تنها توافق زوجین بر سر امور مالی و غیر مالی منجر نمی‌شود که هر زمان تقاضای طلاق داشنه باشند، در همان روز مورد رسیدگی قرار گیرد و ظرف یک الی دو روز قادر به اخذ طلاق هستند. این نوع طلاق هم مدت زمان مختص خود را دارد. در ادامه وکیل خانواده به صورت کامل مدت زمان طلاق توافقی را شرح خواهد داد. با ما همراه باشید.


مراحل طلاق توافقی

  • توافق زوجین بر سر مسائلی اعم از نفقه، مهریه و حضانت فرزند که برای دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود.
  • ثبت نام در سامانه‌ای با عنوان تصمیم و درج اطلاعات زن و مرد و پس از آن غربالگری
  • حضور در جلسات مشاوره و دریافت گواهی عدم امکان سازش 
  • ثبت دادخواست طلاق به طور توافقی
  • محرز شدن بارداری یا عدم بارداری زن که بر اساس اقرار در دادگاه مورد قبول واقع می‌شود. ولی در حین خوانده شدن صیغه طلاق نیاز به تقدیم آزمایشات پزشکی دارد. چنانچه باکرگی زوجه یا یائسگی خانم اثبات گردد، لزومی به اخذ این گواهی نخواهد بود.
  • حضور داشتن در تمامی جلسات دادگاه
  • احراز اخذ گواهی عدم امکان سازش
  • حضور در دفتر طلاق به منظور خوانده شدن صیغه و ثبت شدن در شناسنامه‌ها

عوامل موثر در مدت زمان طلاق توافقی

دانستن این موضوع که چه عواملی منجر به کوتاه شدن یا طولانی شدن مدت زمان طلاق توافقی می‌گردد، در پروسه پرونده بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چرا که این موارد موثر موجب می‌گردد که شخص با علم و آگاهی بیشتر اقدام به طلاق توافقی و راه حل‌های کوتاه کردن زمان آن نماید.


1-    مشاوره اجباری طلاق توافقی

همه زوج‌هایی که می‌خواهند طلاق بگیرند و با توافق و رضایت یکدیگر نسبت به طلاق اقدام می‌کنند، بعد از آنکه به دادگاه مراجعه نمودند، بایستی حتما به مراکز مشاوره که از طریق دادگاه تعیین می‌شود، شرکت کرده و دوره مشاوره را پشت‌سر گذارند‌. در صورتی که پس از جلسات مشاوره باز هم تصمیم به جدایی داشته باشند، گواهی عدم امکان سازش توسط مرکز مشاوره مربوطه صادر و به دادگاه تسلیم می‌گردد. با الزام مشاوره پیش از طلاق از آذر ماه سال ۱۳۹۷، طلاق توافقی هم به یک طلاق دشوار و زمان‌بر تبدیل گردیده است. زیرا زن و مردی که می‌خواهند به صورت توافقی طلاق بگیرند، بایستی پنج جلسه مشاوره به مدت ۴۵ روز سپری کنند تا قادر به دریافت گواهی عدم امکان سازش باشند. بسیار مهم است که شرکت در جلسات مشاوره الزامی بوده و به منظور طلاق توافقی زن و مرد بایستی در جلسات حضور داشته باشند. حضور نیافتن در جلسات مشاوره و یا شرکت نکردن مرد در این جلسات به معنای انصراف از تقاضای مشاوره طلاق توافقی به حساب می‌آید. در چنین مواردی مشاور، گواهی عدم امکان سازش که در ادامه روند طلاق لازم است را صادر نخواهد کرد.


2-    داشتن حق طلاق از جانب زوج

برخورداری از حق طلاق به لحاظ حقوقی به معنای آن است که مرد در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی، به همسر خود وکالت در طلاق بدهد. یعنی شوهر به زن این اجازه را می‌دهد که به جای وی در کلیه مراحل اداری و قضایی حضور به عمل آورد و در مراحل طلاق به اجازه، امضا و حتی حضور شوهر نیازی نداشته باشد. حق طلاق ممکن است یکی از شروط ضمن عقد باشد و می‌بایست حتما به شکل بلاعزل باشد. چنانچه وکالت در طلاق زن کامل باشد، طی مدت اندکی تقاضای طلاق توافقی صادر می‌شود. پس از این مرحله، زن ظرف مدت سه ماه می‌تواند با در اختیار داشتن حق وکالت در طلاق و حکم صادر شده توسط دادگاه، به دفتر طلاق مراجعه نماید و اقدام به ثبت طلاق توافقی کند.


3-    حضور وکیل طلاق توافقی

چنانچه زن و مرد قصد جدایی داشته باشند و بخواهند در مدت زمان کوتاهی از یکدیگر طلاق بگیرند، توصیه می‌کنیم وکالت پرونده خود را به یک وکیل طلاق توافقی متخصص و حرفه‌ای واگذار کنند. زیرا یک وکیل حرفه‌ای، به روند طلاق توافقی آشنایی کامل دارد و در واقع این امر توسط وکیل با سرعت عمل و دقت بیشتری صورت می‌پذیرد. وکیل پیش از اقدام و تنظیم دادخواست، توافقات و شرایط زن و مرد را مورد بررسی قرار داده و پس از ارزیابی توافقات، آن‌ها را ثبت و اقدام به تنظیم دادخواست طلاق توافقی می‌کند و در نهایت به مراجع قضایی تسلیم می‌نماید. در صورت حضور وکیل در پرونده طلاق توافقی دیگر لزومی به مراجعه حضوری و شرکت در جلسات مشاوره و رسیدگی به پرونده توسط زوجین نبوده و کلیه مراحل قانونی پرونده طلاق توافقی از طریق وکیل انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که کمک یک وکیل متخصص و حرفه‌ای تا حد بسیاری مدت زمان طلاق توافقی را کاهش می‌دهد.


مدت زمان طلاق توافقی دقیقا چقدر است؟

ثبت دادخواست در سایت عدل ایران، ثبت کد رهگیری در دفاتر خدمات قضایی، تعیین شعبه و دادگاه، مراجعه به شعبه و صدور رأی گواهی عدم امکان سازش به کمک وکیل خانواده ۳ الی ۴ روز طول خواهد کشید و در صورت نداشتن وکیل، این مدت حدود ۱۵ تا ۳۰ روز کاری به طول می‌انجامد. این زمان ممکن است در شهرهای مختلف کشور متغیر باشد.


نکات مهم برای کوتاه شدن زمان طلاق توافقی

۱. ابتدا بایستی یکی از زن و مرد یا هر دو در سامانه مداخله در طلاق مرکز بهزیستی ثبت نام کرده و بعد از تکمیل قسمت مشخصات خود و همسر به منظور مشاوره در یکی از مراکز بهزیستی نوبت دریافت کنند.

۲. بعد از مشخص شدن جلسات مشاوره که معمولاً این جلسات حدود ۴۵ روز زمان می‌برد و در پنج جلسه تشکیل می‌گردد، گزارشی از طرف مرکز مشاوره مربوطه به دادگاه در قالب عدم انصراف از طلاق تقدیم می‌شود که به گواهی عدم امکان سازش نیز شناخته می‌شود.

۳. معمولاً تعداد جلسات مشاوره ۵ جلسه بوده و تعداد آن و همچنین بازه زمانی این جلسات کاملاً بسته به موقعیت زوجین و تشخیص کارشناسان مرکز مشاوره مربوطه خواهد داشت.

۴. حضور زن و مرد و شرکت در کلیه جلسات مشاوره اجباری بوده و بدون شرکت در جلسات مشاوره، صدور گواهی عدم امکان سازش و همچنین ثبت دادخواست طلاق و در نهایت دریافت رای دادگاه میسر نخواهد بود.

۵. در صورتی که نمی‌خواهید در جلسات مشاوره اجباری، جلسه دادگاه و حتی محضر شرکت کنید و تمایل دارید مدت زمان طلاق توافقی را کوتاه کنیید، با ما تماس بگیرید.

۶. معمولاً از ۲۵ هر ماه تا ابتدای ماه بعد به این خاطر که هر شعبه بایستی آماری را تحویل دهد، تمامی دادخواست‌ها از جمله دادخواست طلاق توافقی به شعب ارجاع داده نمی‌شود.

۷. در صورتی که وکالت به شکل مع الواسطه باشد و یا زن وکالت طلاق از مرد داشته باشد، به خاطر حساس بودن مسئله طلاق، شعب دادگاه خانواده اصولا از محضری که وکالت طلاق در آن تنظیم و صادر گردیده است، اصالت وکالتنامه و مدت اعتبار آن را استعلام می‌نمایند که این مسئله خود به طولانی‌تر شدن مدت زمان طلاق می‌انجامد.


فرم ارسال نظر





  برترین وکیل   |   وکیل در شیراز  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله